Boktips till vuxna

BokomslagHur fungerar reklam som är riktad mot barn? Det diskuteras i en ny bok som ges ut av Statens medieråd.

I boken Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam skriver elva författare om dold reklam till barn. Initiativet är ett samarbete mellan Statens medieråd och Nordicom.

Enligt boken tycker vart tredje barn att reklam är okej. Samtidigt har företagen hittat alla möjliga sidovägar runt den traditionella reklamen för att komma förbi den allmänna reklamtröttheten.

 

– I dag är det ofta unga tjejer som får vara ansiktet utåt och sköta reklamproduktionen åt annonsörer och influencer-bolag. Typiskt sett ägs dessa företag av medelålders män som kapitaliserar på tjejernas innehåll, säger Gustav Martner till Statens medieråd. Han är digital expert och en av författarna i boken.

Ett tydligt nytt sätt att marknadsföra är via så kallade influencers. De är medieprofiler på sociala medier och får mängder av följare och fans. Reklamen formas till att bli mer av profilens personlighet än regelrätt varumärkesreklam. Enligt Statens medieråds forskningschef Ulf Dalquist ökade influencer marketing med 40 procent mellan 2015 och 2016.

 

Boken Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam ska kunna användas som diskussionsmaterial till en utredning med titeln Ett reklamlandskap i förändring.

Läs mer om boken på Statens medieråds hemsida

Fler Artiklar