Förra året tog Bris emot fler samtal än någonsin. Nu utökar de sina öppettider gör att kunna ge stöd dygnet runt. Redan första veckan har barn och unga ringt under dygnets alla timmar.
– Vi öppnade upp i måndags klockan nio för att aldrig stänga igen, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.
Sveriges stödlinje för barn har funnits sedan 1980. Barn ringer 116 111 eller chattar med kuratorer för att bland annat kunna hantera sin oro och ångest eller få hjälp att ta sig ur en svår situation.
Barnen har själva önskat att Bris ska ha sin stödlinje öppen dygnet runt.
– Vi vet att många barn och unga lider av psykisk ohälsa. Vi vet också att många mår allra sämst under småtimmarna, säger Magnus Jägerskog.
De som ringer på natten kommer framför allt få hjälp med strategier att hitta sitt lugn och dämpa sin oro. Sedan kan samtalet följas upp med ett nytt samtal dagen efter. Det kan också bli så att barnet blir slussad vidare till en stödfunktion i samhället.
Stödlinjen har varit öppen på natten i en vecka nu och det märks redan att den behövs.
– Det har varit ett jämnt tryck hela tiden. Det är tydligt att det här är väldigt meningsfullt för barnen, säger Magnus Jägerskog.
Av: Gustav Sigala Haggren