Enkät
Vi vill att du ska göra en enkät och ta reda på vad folk tycker om något aktuellt. Det gör du genom att komma på tre frågor som du ska ställa till tre personer. Du ska också ta porträttfotografier på intervjupersonerna. Välj fritt ett ämne!
I en enkät ställer du samma frågor till olika personer. Presentera enkäten genom att visa de kortfattade svaren tillsammans med ett porträttfoto på de som har svarat som exemplet nedan. Skriv en rubrik och en ingress som tydligt visar vilka frågor du har ställt.
Du kan skicka in så många enkäter du vill och du kan arbeta i grupp på fritids eller i klassen på skolan. Du kan skicka in dina bidrag löpande. Då har du chans att få din enkät publicerad på webb och i tidning.
Exempel
1. Vad är Halloween?
2. Vilket Halloweengodis gillar du?
3. Har du tips på en bra Halloweendräkt?
Pooja Sharafi
1. Halloween för mig är orange pumpor, utskurna ansikte i pumpor och att man sätter in ljus i dem. Man klär ut sig och man får skrämmas.
2. Jag gillar svarta fladdermöss som smakar lakrits.
3. Jag har två tips: att man har en spegel runt halsen eller Tim Burtons skelett från filmen ” A nightmare before Christmas”.
Sofie Faxius
1. Det är en tradition och man gör ”bus eller godis”.
2. Döskallar som smakar hallon och lakrits.
3. Man kan måla sig till en döskalle.
Silvana Stevan
1. Man firar Halloween för att fira de döda.
2. Choklad.
3. Man kan klä ut sig till en pumpa eller en spindel.
Från artikeln Snart är det Halloween
Foto: Sigge Servin Stillman, Zakariye Farah och Edward.
Detta tittar våra redaktörer på:
Hur din enkät kopplas till temat
Hur väl porträttfoto, svar och frågor hänger ihop
Hur din enkät kan väcka intresse och nyfikenhet hos läsaren
Regler
När du skickar in bilder och text lovar du att:
– Du själv har gjort enkäten.
– Det du skriver är sant och att personerna som svarar inte har något emot att vara med.
– Du godkänner att din enkät kan publiceras i både tidningen och på webben.
Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i din text. Din enkät kan också komma att användas senare i andra sammanhang.
Vi publicerar inte bidrag som kan verka stötande eller misstänks bryta mot upphovsrätten.
Till läraren och fritidspedagogen:
Hjälp dina elever att komma på frågor som de sedan själva ställer till olika personer som de också tagit porträttfoton av. Svaren ska vara korta!
Koppling till läroplanen:
Ur Läroplan för fritidshemmet
Syfte:
Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med olika språkliga uttrycksformer.
Ur Lgr 11
Kunskapskrav Svenska i slutet av årskurs 3:
Genom att kombinera sina texter med bilder kan eleven till viss del förstärka och förtydliga sina
Budskap.
Svenska, Centralt innehåll i årskurs 1-3 samt årskurs 4-6:
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad
och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar.
Svenska, Centralt innehåll i årskurs 4-6:
Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker,
genom intervjuer och via sökmotorer på Internet.
Bild, Centralt innehåll i årskurs 1-3:
Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.
Bild, Centralt innehåll i årskurs 4-6:
Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.